Okres wczesnoindyjski (III w. p.n.e.?III w. n.e.). Panowanie ces. Aśoki rozpoczęło dzieje sztuki indyjskiej w ścisłym znaczeniu. Odnalezione zabytki, zadziwiająco nieliczne wobec potęgi Maurjów, to gł. budowle buddyjskie i dźinijskie: stupy mieszczące relikwie Buddy, klasztory (wihara), pierwsze świątynie (ćajtja) kute w skale, w większości imitujące wcześniejsze struktury drewniane. Reprezentatywne dla sztuki Maurjów są odnalezione na terenie niemal całego subkontynentu edykty głoszące buddyzm oraz chwałę ces. Aśoki, wyryte na kolumnach z piaskowca zwieńczonych figuralnymi kapitelami noszącymi ślady wpływów achemenidzkich. Już najstarsze zachowane wytwory rzeźby i architektury pochodzące z III?II w. p.n.e. (edykty, stupa w Sańći, świątynie jaskiniowe w Khandagiri-Udajagiri) zadziwiają swoją dojrzałością wskazującą na poprzedzającą je wielowiekową twórczość w drewnie. Od II w. p.n.e. przybywało buddyjskich miejsc kultu: stup (Bharhut, Bodh Gaja) oraz monolitycznych, kutych w skale ćajtji (Bhaja, Karli, Bedsa, Kondana, Pitalkhora, Adżanta, Nasik). Wiele z nich oprócz dzieł sztuki rzeźbiarskiej mieściło malarstwo naskalne, gł. ilustracje dźatak (Adżanta, Bhadźa). W Bharhut po raz pierwszy pojawiły się trwałe i reprezentatywne dla sztuki indyjskiej motywy wywodzące się z lud. kultów natury i płodności: lotosy, dzban wypełniony roślinnością, woda, drzewa, pary kochanków, bóstwa wężowe, apsaras, jakszowie, makara. Budda był przedstawiany do przełomu tysiącleci jedynie za pomocą symboli: pustego tronu, drzewa bodhi, odcisku stóp, koła prawa lub stupy. Na pd. wschodzie w dolinie rz. Kryszny kwitła II p.n.e.?IV w.n.e. szkoła, która pozostawiła zabytki architektury buddyjskiej w Amarawati, Nagardźunakonda oraz Dźaggajapeta. Od I w. n.e. w północnych I. rozwijała się tzw. sztuka greko-buddyjska reprezentowana przez szkoły Mathury oraz Gandhary; wywarły one ogromny wpływ na twórczość plast. w Azji Środk. i Azji Wschodniej. Około II w.n.e. pojawiły się w nich pierwsze figuralne wyobrażenia Buddy oraz bodhisattwów. W owym okresie ukształtowały się specyficzne dla poszczególnych religii ikonografie; powstał wizerunek tirthankary oraz najważniejszych bogów panteonu hinduskiego.
Losowe artykuły:
Origami modułowe pies krok po kroku
Papierowy najlepszy przyjaciel człowieka
Nie ma co marnować czasu na siedzenie i gapienie się w telewizor czy komputer. Warto już teraz znaleźć sobie ciekawe zajęcie, które na pewno skutecznie wypełni nam czas i sprawi, że na pewno nie będziemy się nudzić. W końcu jak się można nudzić, gdy robimy coś,...
Bombka origami modułowe krok po kroku
Bombka origami
Origami to doskonały sposób na zabicie czasu. Technika ta pozwala doskonalić swoje zdolności manualne poprzez tworzenie różnorodnych figur. Zwykle do wyczarowania ozdób potrzebny jest jedynie odpowiedni papier i odrobina kreatywności.
W wielu księgarniach i sklepach internetowych dostępne są książki i czasopisma, które szczegółowo opisują proces tworzenia każdej z figur....