Okres wczesnoindyjski (III w. p.n.e.?III w. n.e.). Panowanie ces. Aśoki rozpoczęło dzieje sztuki indyjskiej w ścisłym znaczeniu. Odnalezione zabytki, zadziwiająco nieliczne wobec potęgi Maurjów, to gł. budowle buddyjskie i dźinijskie: stupy mieszczące relikwie Buddy, klasztory (wihara), pierwsze świątynie (ćajtja) kute w skale, w większości imitujące wcześniejsze struktury drewniane. Reprezentatywne dla sztuki Maurjów są odnalezione na terenie niemal całego subkontynentu edykty głoszące buddyzm oraz chwałę ces. Aśoki, wyryte na kolumnach z piaskowca zwieńczonych figuralnymi kapitelami noszącymi ślady wpływów achemenidzkich. Już najstarsze zachowane wytwory rzeźby i architektury pochodzące z III?II w. p.n.e. (edykty, stupa w Sańći, świątynie jaskiniowe w Khandagiri-Udajagiri) zadziwiają swoją dojrzałością wskazującą na poprzedzającą je wielowiekową twórczość w drewnie. Od II w. p.n.e. przybywało buddyjskich miejsc kultu: stup (Bharhut, Bodh Gaja) oraz monolitycznych, kutych w skale ćajtji (Bhaja, Karli, Bedsa, Kondana, Pitalkhora, Adżanta, Nasik). Wiele z nich oprócz dzieł sztuki rzeźbiarskiej mieściło malarstwo naskalne, gł. ilustracje dźatak (Adżanta, Bhadźa). W Bharhut po raz pierwszy pojawiły się trwałe i reprezentatywne dla sztuki indyjskiej motywy wywodzące się z lud. kultów natury i płodności: lotosy, dzban wypełniony roślinnością, woda, drzewa, pary kochanków, bóstwa wężowe, apsaras, jakszowie, makara. Budda był przedstawiany do przełomu tysiącleci jedynie za pomocą symboli: pustego tronu, drzewa bodhi, odcisku stóp, koła prawa lub stupy. Na pd. wschodzie w dolinie rz. Kryszny kwitła II p.n.e.?IV w.n.e. szkoła, która pozostawiła zabytki architektury buddyjskiej w Amarawati, Nagardźunakonda oraz Dźaggajapeta. Od I w. n.e. w północnych I. rozwijała się tzw. sztuka greko-buddyjska reprezentowana przez szkoły Mathury oraz Gandhary; wywarły one ogromny wpływ na twórczość plast. w Azji Środk. i Azji Wschodniej. Około II w.n.e. pojawiły się w nich pierwsze figuralne wyobrażenia Buddy oraz bodhisattwów. W owym okresie ukształtowały się specyficzne dla poszczególnych religii ikonografie; powstał wizerunek tirthankary oraz najważniejszych bogów panteonu hinduskiego.
Losowe artykuły:
Origami modułowe kwiaty
Wiosenny papierowy bukiet
Chociaż pogoda za oknem nie dopisuje, to nie oznacza wcale, że mamy rezygnować z piękna przyrody. Nawet takiego wykonanego samemu w domu. W takim razie powinny nas zainteresować te origami modułowe kwiaty, które tak bardzo od dawna próbujemy wykonać. Na pewno przekonamy się, że jest z tym...
Origami modułowe choinka
Choinka jak z lasu
Gdy byliśmy dziećmi, to bardzo lubiliśmy się bawić w układanie origami. Nie zawsze było to proste, ale jest to naprawdę fantastyczna zabawa, przy której chętnie spędzaliśmy całe godziny, układając kolejne wzory, które nie zawsze nam odpowiadały. Tym razem jednak powinniśmy zająć się czymś takim jak origami...